4161

Оцінка нерухомого майна та землі в 2024 році

4161
Оцінка нерухомого майна та землі в 2024 році
Ця стаття містить виключно інформативний зміст. У ній Ви зможете знайти усі поняття, суть та необхідність проведення експертної оцінки. Компанія DOZVIL не займається питаннями оцінки майна та землі та не допомагає в отриманні звіту про експертну грошову оцінку. Якщо Ви маєте питання щодо проведення оцінки, тоді рекомендуємо перейти за посиланням на сайт Державного фонду майна України.

Що таке оцінка майна?

Оцінка нерухомості – це сукупність дій, у результаті яких відбувається визначення ринкової вартості майна, нематеріальних активів та бізнесу, майнових та немайнових прав. Нерухомим майном вважаються ті об’єкти, які змінюють свої характеристики, але не змінюють своє місцерозташування, тобто прив’язані до однієї місцевості.
Об’єктом оцінки можуть стати:
  • передавальні пристрої та споруди;
  • індивідуальні будинки та житлові котеджі;
  • будівлі та приміщення адміністративно-офісного призначення;
  • будівлі та приміщення виробничо-складського призначення;
  • квартири у багатоповерхових будинках;
  • також проводиться нормативна оцінка землі.
Оцінку можуть проводити, при необхідності розрахунку податків, тобто для правильного здійснення всіх нотаріальних операцій. У правовому плані в Україні діє Закон про оцінку майнаЗакон про оцінку земель та інші нормативно-правові акти.
Якщо Вас цікавлять будь-які питання щодо оформлення документів на нерухомість, наприклад, отримання дозвільної документації, залишайте свій телефон для зворотного зв’язку.

Хто оцінює нерухоме майно?

До суб’єктів оціночної діяльності відносять:
  • суб’єкти господарювання, тобто фізичні особи, які мають реєстрацію згідно встановленого законодавством порядку;
  • суб’єкти підприємницької діяльності;
  • юридичні особи, які можуть мати будь-яку організаційно-правову форму та форму власності.
Усі вони повинні здійснювати господарську діяльність про оцінку майна та мати у своєму штаті хоча б одного оцінювача нерухомості. Також вони повинні отримати сертифікат суб’єкта, який дозволяє проводити оцінку.

Порядок нормативної грошової оцінки

Під час проведення оцінки землі або нерухомості, експерт з оцінки повинен дотримуватися таких дій:
  1. початкові дані, які потрібні для проведення оцінки, необхідно зібрати, обробити та проаналізувати;
  2. необхідно вибрати та обґрунтувати методичні підходи;
  3. визначити вартість відповідно до вибраних методичних підходів та формулювання остаточного висновку;
  4. складання звіту про оцінку земель.

Звіт про оцінку майна

Оцінка та остаточна вартість нерухомості складається у вигляді звіту. Звіт про експертну грошову оцінку має наступну структуру:
1. Вступ. У цій частині міститься:
  • перелік документів, які надає замовник;
  • нормативно-правова база;
  • договір, на підставі якого здійснюється професійна оцінка;
  • сертифікація суб’єкта оціночної діяльності;
  • на чому заснована оцінка, тобто її база – комплекс методичних підходів, оціночних процедур та методів, які відповідають певному вигляду вартості;
  • головні передумови та допущення, у межах яких проводилась оцінка.
2. Методологія оцінки, у яку включено:
  • зменшене обстеження методологічних способів оцінки ринкової вартості;
  • терміни, які були використані у звіті;
  • обґрунтування методологічного підходу;
  • специфічність розрахунку ринкової вартості у межах використання порівняльного методу.
3. Загальна характеристика об’єкта оцінки.
4. Аналіз максимально результативного використання. Для цього перевіряється відповідність способів використання наступних моментів: чи можливе використання фізично, чи є економічна доцільність та юридична дозволеність,чи  існує найбільша прибутковість.
5. Обчислення ринкової вартості об’єкта. Для цього виконується коригування вартості окремих показників об’єктів-аналогів до оцінюваного об’єкту.

Термін дії звіту про оцінку майна

У тих випадках, коли оцінювач не назначив термін, він встановлюється відповідно до норм законодавства. Якщо не існує вимог у законодавстві, тоді користувач його встановлює самостійно. Однак згідно законодавства існують певні випадки, під час яких необхідно вказувати термін дії звіту. До них належить:
  • Експертно-грошова оцінка землі та оцінка об’єкта нерухомості, яка виконана з метою оподаткування.
  • Приватизація.
  • Виконавче провадження.
  • Оренда комунальної/державної нерухомості.
Термін дії звіту щодо оцінки майна, який був складений для оподаткування, оцінювач визначає на власний розсуд. Але він не може бути більшим, ніж півроку з моменту проведення оцінки.

Необхідні документи для оцінки нерухомості та землі

Для проведення оцінки, власник майна повинен підготувати такі документи:
  • паспорт та ідентифікаційний код для фізосіб, уставні документи для юросіб;
  • документ, який засвідчує право власності на об’єкт;
  • техпаспорт (для нерухомого майна);
  • фотографії об’єкта, на який буде проводитись оцінювання;
  • додаткові матеріали, які надаються по замовленню в індивідуальному порядку.

Види оцінки земель

Оцінкою земельної ділянки називають сукупність дій, завдяки яким здійснюється визначення ціни земельної ділянки, з якої власник може отримати дохід. При необхідності продажу, дарування або успадкування земельної ділянки, тоді треба зробити грошову оцінку землі. Головним видом такої оцінки є нормативна або експертна грошова оцінка земельних ділянок.
Нормативно-грошова оцінка землі – це дохід, який визначається за встановленими та затвердженими нормативами. Його здійснення необхідне для визначення:
  1. розміру земельного податку;
  2. державного мита у випадках спадкування та дарування земельних ділянок, міни, орендної плати;
  3. державної та комунальної власності;
  4. втрат с/г та л/г виробництва;
  5. під час розробки показників та способів стимулювання у направленні економіки охорони та використання земель.
Тому можна сказати, що експертна грошова оцінка земельних ділянок є результатом визначення вартості ділянки землі та пов’язаних з нею прав із застосуванням певних підходів, оціночних процедур та методів. Саме вони забезпечують правильний збір та аналіз даних, проведення необхідних розрахунків та оформлення звіту.

Для чого проводять експертну оцінку?

Оцінка землі або нерухомості потрібна у наступних випадках:
  • при необхідності здійснення купівлі-продажу;
  • для передачі майна в якості застави у будь-якій фінансовій установі;
  • для проведення бухгалтерського обліку та переоцінки активів, використовуючи міжнародні стандарти фінзвітності;
  • під час оформлення спадщини у випадках, коли спадкоємець належить до найближчого кола спорідненості;
  • при необхідності оподаткування майна, дотримуючись закону, який існує;
  • при необхідності визначити початкову ціну того майна, яке буде поставлено на торги;
  • під час укладання договору дарування для осіб, які не належать найближчого кола спорідненості;
  • під час необхідності сплати судового збору у судових спорах, які суміжні з земельними ділянками;
  • якщо об’єкт оцінювання буде внесено до статутного капіталу підприємства;
  • для викупу земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності або знаходиться у володінні територіальних громад;
  • під час розробки та здійснення інвестиційних проектів;
  • у різних випадках, які потребують нотаріального посвідчення або за рішенням суду чи у зв’язку з необхідністю захисту суспільних інтересів.

Нормативно-грошова оцінка онлайн

В Україні 29 червня 2021 року у дію була введена Єдина база даних звітів про оцінку, яка допомагає провести оціночну вартість в електронному режимі. Сервіс автоматично формує електронні довідки щодо оціночної вартості об’єкта нерухомості. Тому при необхідності будь-яких дій по відношенню до нерухомого майна, які потребують оцінки, Єдина база даних формує електронну довідку (е-довідку). Вона діє протягом 30 календарних днів з моменту її формування.
У тих випадках, коли власник не згоден з підсумками оціночної вартості майна, яка була визнана автоматично, тоді можна звернутися до суб’єкта оціночної діяльності. Він визначає ринкову вартість. Після складення звіту, останній буде зареєстрований в Єдиній базі. Доступ до такої бази можна отримати при наявності особистого підпису або одного із засобів електронної ідентифікації.
Цікавить, як узаконити перепланування або здійснити поділ об’єкту нерухомості? Звертайтесь до юридичної компанії DOZVIL за допомогою та залишайте заявку на зворотній зв’язок. Ми маємо 12-річний досвід у сфері оформлення документів на нерухомість, тому можемо допомогти у будь-якій ситуації.