1799

Закон Про регулювання містобудівної діяльності | 2023

1799
Закон Про регулювання містобудівної діяльності | 2023
Закон України “Про регулювання містобудівної діяльності” був прийнятий у лютому 2011 року та 12 березня того року набрав чинності. Цей закон замінив інший – “Про планування та забудову територій”, який відповідав за регулювання відносин в сфері містобудування.
Згідно з законодавством, в Україні даний закон є одним з основоположних документів, де зазначені основні питання містобудівної діяльності. В такому документі можна знайти інформацію про:
  • генеральний/детальний план територій;
  • дозвіл на виконання будробіт;
  • будівельний паспорт тощо;
  • введення в експлуатацію;
  • та інші дані.
Якщо Вас цікавить, як отримати дозвіл на будівництво для будь-якої споруди, телефонуйте до юридичної компанії DOZVIL. Кваліфіковані юристи зможуть відповісти на всі важливі питання щодо Вашої справи.

Що таке містобудівна діяльність?

Містобудівна діяльність – це дії, призначені для організації матеріально-просторового довкілля життєдіяльності людини у населених пунктах. Головною метою такої діяльності  є створення та впровадження ефективної містобудівної документації. Під останньою варто розуміти матеріали у текстовому і графічному вигляді, які охоплюють усі питання, пов’язані з використанням територій.
Об’єктами містобудівної діяльності можуть бути:
  • будинки та споруди;
  • території з функціональним призначенням (рекреаційні, виробничі, комунальні, які мають статус культурної та природної спадщини);
  • територія України та її адміністративно-територіальні одиниці.

Структура Закону про регулювання містобудівної діяльності

Закон про містобудівну діяльність є одним з основних документів в містобудівній діяльності. Саме цей документ розкриває основні поняття та визначення в сфері містобудування.
Структурно закон містить наступні розділи:
  • У першому розділі знаходяться всі загальні положення з основною інформацією, яка стосується сфери містобудування. Також зазначені терміни, які використовуються у цій області, та головні закони на які можна посилатися у містобудівній діяльності.
  • У другому розділі можна знайти інформацію щодо основних органів у сфері містобудівної діяльності та усіх процесів, які пов’язані з ними.
  • У третьому розділі описано, як відбувається планування території на всіх рівнях (державному, регіональному та місцевому). Також розповідається про генеральний та детальний план, реєстр будівельної діяльності, містобудівний кадастр й т.і.
  • У четвертому розділі зазначена інформація щодо основних понять, які стосуються оформлення дозвільних документів на будівництво, проведення технічної інвентаризації, введення об’єктів в експлуатацію та інші відомості про містобудівну діяльність.
  • Останній розділ містить прикінцеві положення.

Органи, що здійснюють свою діяльність в містобудівній сфері

Органами, що відповідають за управління щодо містобудівних заходів в Україні є:
  • Органи державного архітектурно-будівельного контролю.
  • Кабмін України.
  • ВР України.
  • Центральні органи виконавчої влади й інші.
Державна архітектурно-будівельна інспекція (ДАБІ) є тим органом, у якому необхідно реєструвати документи перед тим як розпочати будівництво та вводити нерухомість в експлуатацію, а також реєструвати інші документи, які необхідні в містобудівній діяльності. 
Якщо у Вас є питання щодо оформлення документів на нерухомість, залишайте на сайті заявку на зворотний дзвінок або телефонуйте за номерами,  вказаними у розділі контакти.

Що таке реєстр будівельної діяльності?

Відповідно до ЗУ Про містобудування, в Україні з 2020 року працює реєстр будівельної діяльності. Останній має вигляд бази даних, у якій містяться всі відомості щодо об’єктів у процесі будівництва або вже побудованих, відомості про експертизу проектів, дозвільні документи, інформація щодо учасників будівельного процесу та інші дані. Слід зазначити, що у базі зібрана вся інформація, яка раніше зберігалася у різних реєстрах та базах даних.
Під час внесення об’єкту до Реєстру до нього прив’язується унікальний ідентифікатор. За його допомоги можливо зв’язати об’єкт з усіма документами, які його стосуються та були отримані на різних етапах будівництва.

Які існують класи наслідків (відповідальності) будівель і споруд?

До 2017 року в Україні існувало п’ять категорій складності об’єктів. Проте їх скасували та залишили три нові класи відповідальності (наслідків). До них відносять:
  1. СС1 (незначні наслідки). До цього класу відносяться будинки до 4-х поверхів. А також об’єкти нерухомості, які мають рівень можливої небезпеки для життя та здоров’я 50-ти осіб (повинні перебувати на об’єкті постійно) або 100 осіб (перебувають на об’єкті періодично).
  2. СС2 (середні наслідки). До цього класу належать об’єкти промисловості, мости/тунелі (довжина менша ніж 1000 м), злітні смуги, гуртожитки, великі готелі й інші.
  3. СС3 (значні наслідки). До цього класу відносять споруди культурної спадщини, житлові будинки (висота понад 100 м), а також будівлі, які мають рівень можливої небезпеки для понад 400 осіб, що на протязі доби перебувають у них.
Саме від класу наслідків залежить складність об’єкта та вибір процедури його оформлення. Для визначення класу відповідальності (наслідків) власнику нерухомості треба звернутися до архітектора.
Якщо Ви бажаєте дізнатися, до якого класу відноситься Ваш об’єкт або узаконити будинок, звертайтеся у DOZVIL за безкоштовною консультацією.

Планування територій: відмінність детального плану від генерального

Щоб почати будівництво будь-якої споруди, потрібно мати документи на земельну ділянку (договір дарування, договір купівлі-продажу, державний акт на землю, витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та інші документи). Це пов’язано з тим, що отримання дозволу на будівництво потребує наявності документів на землю. Тому перш ніж подавати документи для отримання дозволу, варто впевнитися, що правовстановлюючі документи відповідають детальному плану території. Слід розуміти, що генеральний та детальний план – це два різні документи.
Генеральний план населеного пункту – це містобудівна документація, яка позначає правила використання території цього населеного пункту (розвиток, планування, забудова).
Детальний план території – це містобудівна документація, яка встановлює правила щодо планувальної організації та розвитку конкретної території.
Таким чином, детальний план має детальні уточнення у масштабі положень, які зображені на генеральному плані. Останній містить у собі територію усього населеного пункту, а подивитися більш детально невелику частину генплану (квартал, мікрорайон чи вулицю) можна на детальному плані.

Чи потрібен дозвіл на будівництво?

Отримання дозволу на будівництво потребують будь-які будівельні роботи, незалежно від того, що виконується – нове будівництво чи прибудова. Якщо таких документів немає, об’єкт буде вважатися самобудом, який потім треба узаконювати. Проте в Постанові 406, зазначені види робіт, на які не потрібно отримувати дозвіл на будівництво. Якщо залишились питання, залиште заявку на сайті або телефонуйте за телефонами зазначеними на сайті.

Документи, які необхідно підготувати перед отриманням дозволу на початок будівельних робіт

Усі споруди, що будуються, в залежності від характеристик потребують свого пакету документів:
  • Будинки до 500 м2 – будпаспорт, ескіз намірів будівництва, топографічна зйомка/викопіювання з генплану.
  • Будинки понад 500 м2 та об’єкти СС1 класу – топографічна зйомка, містобудівні умови та обмеження, проект, документи авторського та технічного нагляду.
  • Об’єкти СС2 та СС3 класу наслідків – топографічна зйомка, містобудівні умови та обмеження, проект та його експертиза, документи, які стосуються авторського та технічного нагляду, документи генерального підрядника.
Якщо Вас цікавить більш детальна інформація, звертайтесь до фахівців DOZVIL. Під час безкоштовного консультування Ви отримаєте рішення всіх важливих питань.

Відмінність повідомлення про виконання підготовчих робіт від повідомлення про виконання будівельних робіт

Слід розуміти, що у будівельних роботах існують документи, які на перший погляд однакові, але вони мають фундаментальну різницю.
Повідомлення про початок підготовчих робіт – це документ, який потрібно оформлювати при наявності права власності на земельну ділянку та розпочатих підготовчих будівельних роботах (влаштування огородження, зносу будівель, проведення вишукувальних робіт й т.і.). Цей документ подають не пізніше, ніж за один календарний день до початку підготовчих робіт. Також слід пам’ятати, що його наявність не означає дозвіл на початок будівництва.
Повідомлення про початок виконання будівельних робіт – це документ, який дозволяє проводити на земельній ділянці будівельні роботи. Його треба зареєструвати у реєстрі будівельної діяльності до початку будівництва.

Прийняття в експлуатацію об’єктів нерухомості

Закон про основи містобудування містить загальну інформацію щодо введення нерухомості в експлуатацію. Постанова Кабміну 461 детально описує процедуру щодо прийняття об’єктів в експлуатацію.
Щоб ввести в експлуатацію об’єкти, які належать до СС1 класу, слід підготувати та подати на реєстрацію декларацію готовності об’єкта до експлуатації. Будинки та споруди, які належать до СС2 та СС3 класу наслідків, потребують подачі сертифіката готовності об’єкта.

Що таке технічна інвентаризація об’єкта нерухомості?

Технічна інвентаризація об’єкта нерухомого майна – це роботи, за допомогою яких відбувається визначення фактичної площі, складу, об’єму та інших характеристик об’єкта. Результатом проведення інвентаризації є виготовлення відповідних документів – техпаспорту та матеріалів техінвентаризації. Саме у техпаспорті знаходитися інформація щодо всіх особливостей об’єкта будівництва. Ця робота повинна виконуватись особою, яка пройшла професійну атестацію та отримала кваліфікаційний сертифікат, підтверджуючий право її виконання.
Головні вимоги до технічного паспорта:
  • документ повинен бути прошнурований та пронумерований;
  • скріплений підписом керівника суб’єкта господарювання, що проводив інвентаризацію, та підписами виконавця робіт і контролера (обов’язково вказують серію та номер кваліфікаційного сертифіката, який дає право на виконання подібних робіт).
Слід мати на увазі, що технічний паспорт не відноситься до правовстановлюючих документів, він лише описує фізичний стан будівлі.

Отримати документи на нерухомість та будівництво з Експертним сервісом DOZVIL

Оформлення документації для будь-якого об’єкту нерухомості може ускладнитися різними затримками або відсутністю важливих документів. Саме тому краще звернутися до Експертного сервісу DOZVIL по допомогу.
Переваги співпраці з нашими юристами:
  1. безкоштовне консультування;
  2. виключно індивідуальне вирішення окремих питань;
  3. отримання пакету документів за допомогою фахівців компанії;
  4. регулярні повідомлення щодо виконаної роботи.
Бажаєте отримати документи на свою нерухомість якомога швидше? Дзвоніть у DOZVIL прямо зараз!